jouriblom.reismee.nl

Lesotho

Maandagavond ben ik met de nachtbus naar Bloemfontein gegaan, light ergens midden in Zuid-Afrika. De hele bus zat bijna vol met zuid-afrikanen, bijna geen toeristen. Woensdag ochtend kwam ik aan in Bloemfontein. Van daaruit wilde ik de grens over naar Lesotho. Daar heb ik een taxi genomen naar een ander bus station waar minibusjes vertrekken. Sprak daar wat lokale mensen, die mij het e.e.a. vertelde hoe het werkte. Je moest je inschrijven en betalen en vervolgens moet je wachten tot er een vol busje is voordat die vertrekt, in mijn geval moesten er 14 personen zijn. op het moment dat ik me inschreef waren er pas 4. De plek waar dat was, was ergens helemaal afgelegen en krioelde van de mensen en de verkopers. Ik heb daar heel wat uren zitten wachten, ieder half uur kwam er ongeveer 1 a 2 personen bij, dus reken maar uit, hoeveel uur ik heb zitten wachten, maar was niet zo erg. Alleen de mensen in het busje spraken geen woord engels. op het laatst kwam er 1 toerist bij, iemand uit spanje. Eenmaal bij de grens aangekomen stopte het busje en moest je lopend de grens over. Dat heb ik samen met die spanjaard gedaan. vervolgens met een minibusje naar de hoofdstad gegaan (nouja, hoofdstad, het is meer een groot dorp...hahaha). Daar zijn we samen naar een hostel gelopen die ik in mijn reisboek had gevonden. Bleek een beetje afgelegen te liggen, het lag naast een kerk, volgens mij behoorde het bij de kerk. het was een simpele kamer. ik heb met die man een kamer gedeelt, was daar trouwens helemaal uitgestorven, dus was wel veilig met iemand samen. buiten was een gebouw met toiletten en douchen, om precies te zien 1 toilet en half warm water voor de douche. even wezen scheren zonder spiegel, was wel nodig na een halve week, kwam er net na 2 dagen achter dat ik de afgelopen dagen met een half geschoren baard heb gelopen....hahahahah achja, wel grappig, zou mij in nederland namelijk niet gebeuren.

Vervolgens naar het centrum gegaan en daar even naar een internet cafe gegaan. En ben toen even naar het tourist information center gegaan, om te informeren of er tours te doen zijn en hoe ik over enkele dagen in Durban kom met de bus door lesotho. Tours waren er bijna niet, de meeste dingen moest je met een taxi doen, wat dus lastig is als je moet wachten tot een busje vol is. Een bus naar Durban ging pas over een week, dus dat schiet ook niet op. De plaats waar ik was, was geen plek om lang te blijven, eigenlijk had ik het al wel snel gezien. Het was een oude plaats, er waren bijna geen toeristen te vinden, ik denk dat ik er maar 2 heb zien lopen. Dus vond het niet verstandig om hier in mijn eentje als enige toerist verder te reizen. Heb toen besloten om maar weer het land uit te gaan. Met een minibusje terug naar de grens en daar wachten tot er weer een volle bus vertrekt had ik even geen zin in, kon namelijk wel eens heel lang gaan duren. Dus heb toen even uitgezocht om te vliegen. In een kantoorje van de vliegmaatschappij bleken er enkele vluchten per dag naar johannesburg te gaan. Vervolgens zelf nog even op internet gekeken en vond daar een vlucht een paar tientjes goedkoper. Wilde die boeken, maar het internet werkte niet, dus kon mijn boeking niet afmaken, ik terug naar het kantoortje om dan daar maa te boeken, wat denk ik......inderdaad....gelosten. Ben toen naar een beter internetcafe gegaan, toen viel de stroom aan mijn kant van de straat helemaal uit. Dus ik naar een internetcafe aan de andere kant van de straat en daar lukte het wel. wat een gedoe he....maar het is mij wel gelukt...hahahah

Daarna met die spanjaard ergens wat gegeten en toen met een taxi in het pikke donker terug naar het hostel (is geen hostel te noemen....haha). De taximanwist niet waar ons hostel lag, hij kende de naam niet eens. Gelukkig wist ik hoe wegelopen waren, dus ik heb de taxi chauffeur kunnen uitleggen waar hij naartoe moest...hahaha. Vervolgens vroeg gaan slapen.

Vanochtend vroeg opgestaan, gedouchted onder eendouchewat erg haperde, de eneseconde kwam er wel water uit, dan weer een seconde niet, toen weer wel....dus ik heb een lekker douche gehad....hahahah (Oma, ook hier heb ik mijn bedsokken weer bij me, was vannacht heerlijk warm, want het koelde erg af, die sokken zijn de halve wereld al over geweest, dus heb er veel plezier van).

Op de weg naar de luchthaven liepen er heel vele mensen langs de weg, de meeste mensen kunnen zich geen vervoer veroorloven volgens mij, ook veel zelf gemaakte huisjes van golfplaten. Op de luchthaven aangekomen, moest ik naar een speciaal kantoortje waar ze het e.e.e. betreffende mijn ticket gingen controleren, daar sprak ik met een meisje dat zuid afrikaans sprak, ik vind het een geweldige taal om te horen!! Ik bleek het verkeerde papier geprint te hebben, dus hun moesten wat telefoontjes plegen, ook om te kijken of ik wel bepaald had. Maar dat ging allemaal goed. Was niet druk, we vlogen maar met 6 mensen, waarvan 1 de piloot en 1 stewardess. Zeer klein vliegtuigje, was plek voor ongeveer 27 personen. Met propellors, maar was allemaal goed geregeld. Ik was volgens mij de enige toerist in dat vliegtuigje. Kon mooi over het land kijken, veel bergen en heuvels. Werd meteen vol gestopt met broodjes en drinken, dat kom je in nederland niet tegen op een vlucht van 1 uur.

In Johannesburg aangekomen kon ik het hostel wat ik geboekt had bellen, zij zouden mij gratis ophalen, erg mooi, want een taxi zou 30 euro kosten ongeveer. Maar ik ga natuurlijk niet zelf bellen, dat zou niet lukken, dus heb het voor elkaar gekregen dat ze bij de info balie even voor mij belde. Ik heb een dormroom, dus met meerdere personen waarvan het toilet niet werkt en waarvan er alleen een zeeeer vies bad is...lekker primitief dus. Even gevraagd hoe ik in de stad kon komen, nou dat kon eigenlijk niet, wat dat was te gevaarlijk volgens die man.

Het spreken gaat hier heel slecht, ik krijg er eigenlijk bijna geen letter uit, dus extreem lastig om met mensen te communiceren en om dingen te regelen. Ook het vervoer is hier best lastig. er is wel iets voor backpackers, alleen daarvoor moet je 2 dagen van te voren een plaats reserveren voor de bus, dat is lastig want ik weet meestal de dag ervoor nog niet wat ik ga doen. Ook is het hier een stuk gevaarlijker in Zuid afrika dan ik dacht, in het donker alleen over straat kan NIET, dus dat doe ik dan ook niet, daarvoor neem ik steeds een taxi. Overdag is het wel redelijk veilig, maar je moet op een heleboel plekken niet komen, alleen die plekken weet ik dus niet. Gaat dus allemaal wat lastiger dan het reizen wat in normaal doe. Dus ik ben even aan het kijken wat ik nu ga doen. Aangezien ik naar een kleiner land wil over een paar dagen en naar Zimbabwe waar het nu volgens mij niet helemaal veilig is met de president moet ik mijn plannen gaan bijstellen.

Reacties

Reacties

Annelies

Ha die Jouri,

Je beleeft toch maar weer het een en ander. Je red je steeds weer prima. Je hebt onderhand ook wel de nodige ervaring, maar je ziet wel elk land is weer heel anders. Leuk om je reisverhalen weer te volgen.
Veel reisplezier verder.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!